16. luukku: Taistelukoreografioiden toteutus

Moi! Hopeanuolen näyttelijä KiBi tässä!

Päätin pohtia tässä luukussa vähän ajatuksiani musikaalin taistelukohtauksiin liittyen.

ginvssniper

Gin vs. Sniper

Musikaalin uusimmassa versiossa suoriuduin noin viidestä taistelukohtauksesta, joista selkeästi pisimmät ja vaativimmat olivat Kenjin ja Visan kanssa käydyt Hopeanuoli vs. Sniper ja Hopeanuoli vs. Kurojaki.

Päällimmäisenä muistona kaikesta taistelukohtauksien läpikäynneistä on jäänyt saumaton yhteistyö Visan ja Kenjin kanssa niitä tehdessä. Molempien taistelulajikokemuksesta oli tietysti suuri hyöty koreografioita suunnitellessa, mutta silti jotenkin tuntui siltä, että jokainen teki yhden kolmasosan koko työpanoksesta niihin liittyen. Myös visiot ja yhteisymmärrys löytyivät sulavasti ja ongelmitta.

Taistelukoreografian suunnittelu ja toteutus vastaa suhteellisen pitkälti tanssin koreografiaa ja toteutusta. Molempien pitää tietää, mitä tehdä, missä tehdä ja milloin tehdä. Jos homma meneekin päin metsää, hela hoito näyttää huonolta. Olimme suunnitelleet hyvin tarkat mätkintäkoreografiat, liikkeestä liikkeeseen, emmekä näin ollen onneksi joutuneet improvisoimaan mitään lavalla. Harjoittelu itseasiassa oli niin tehokasta, että muistan vieläkin selkäytimestä, miten ne menee. (Höhö, kokeilin äsken näkymätöntä vastustajaa vastaan.)

Jotkut teistä lukijoista varmaan muistavatkin Traconin musikaalissa Hopeanuoli vs. Sniper -taistelukohtauksessa mun mikrofonini mätkähtäneen lavalle paristokotelo auki. Toivottavasti te ette sitä yleisössä nähneet, mutta uudempaan musikaaliin väänsin kahdesta kengännauhasta paketointisolmut mikrofonin ja vyöni ympärille. Lisäksi laitoin lähemmäs kymmenellä pinnillä poskimikrofonin kiinni peruukkiini. Thänkgaad ei enää lähtenyt irti näiden viritysten jälkeen. Voitte kuvitella sen voittajafiiliksen kun kesken koreografian huomaa helkkarin kalliin vuokramikrofonin palasina lattiassa. (Se ei onneksi mennyt kokonaan rikki, vain luukku irtosi.)

Sniperin selitystä taistelukoreografioiden tekemisestä


Mutta, mitä pitäisi tietää, jos haluaa suunnitella oman taistelukoreografian näyttämölle, vaikka esim. cosplay-esitykseen?

1) Harjoiteltu koreografiasuunnitelma
Kuka lyö, mihin lyö? Miten reagoi? Improvisoitu sohiminen harvoin näyttää hyvältä.

2) Suuret eleet ja iskuihin reagointi
Tappelukoreografioissaimme käytettiin lähes kokonaan tarpeettoman suuria potkuja ja lyöntejä näyttävyyden lisäämiseksi. Yleisöön ei näy painietäisyydeltä mätkiminen kovin hyvin, joten elehtikää suuresti: Ladatkaa nyrkkejänne selkänne takana ja heijatkaa ne komeassa kaaressa vastustajaanne. Reagoigaa myös koreagrafioituun iskuun voimakkaasti, silloin näkee selkeämmin, mitkä iskut osuu ja mitkä ei. Lisäks se on überkoleeta ku jätkä lentää ainaki kaksytmetrii potkun voimasta!!!1

3) Terävät liikkeet
Lyönti tai potku ei etene vastustajaan tasaista vauhtia. Jos iskulla on selkeät vaiheet, homma on realistisemman näköistä. Esim. nyrkki, joka on valmiusasennossa, käy nopeasti vastustajassa ja palaa valmiusasentoon on tyylikkäämmän näköinen kuin tasaisella nopeudella valmiusasennosta vastustajaan ja takaisin valmiusasentoon etenevä nyrkki. (Tätä on todella vaikea selittää tekstitse…)

4) Pitäkää huoli, että ette osu oikeasti
…tai se koreografia jää lyhyeksi. Toisaalta pitäkää huoli myös siitä, että isku näyttää menevän perille. Lyökää esimerkiksi vastustajaanne sinne puolelle, joka ei näy yleisöön tms.

5) Oma kunto ja hien eritys
Älkää ylimitoittako koreografiaa yli oman fyysisen kestävyyden. Lopulta vain hengästytte liiaksi. Ottakaa huomioon myös hiki ja sen eritys. On tosi tylsän näköistä jos kaveri on lavalla hiellä kyllästetyn paidan kanssa ja maskeeraukset aivan levinneinä. (Huh, onneksi Hopeanuoli-pukuni oli musikaalissa kevyt.)

6) Puvustus
Muokatkaa koreografia sellaiseksi, että lavalla oleva pukunne siihen mukautuu. Jos vedätte metallihaarniskat päällä lavalla, älkää treenatko kuperkeikkoja bokserit ja t-paita päällä. Erityisesti kenkien merkitys oli minulle tärkeä.

Varmasti on enemmänkin niksejä lavataisteluun, mutta tässä äkkiseltään ne pääkohdat, jotka muistan.
KiBi kuittaa ja toivottaa hyvää joulunodotusta! Taistelkaa joulustressiä vastaan!

Ps. kannattaa odottaa etenkin viimeisiä luukkuja, todella hyvää settiä tulossa!

Gin! The Musical – Gin vs. Sniper (filmed by. Arano)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s